Friday, 15 June 2012

JEREBU OH JEREBU...


Assalamualaikum dan salam 1Malaysia;

Pagi tadi tak terasa sangat bila keluar dari rumah.. tapi tengah hari tadi semasa hantar anak-anak ke sekolah terkesima sekejap melihat keadaan langit dan ruang udara di tempat Kak Yus ni.  Mendung tak seperti nak hujan, tapi matahari memang dah terlindung sepenuhnya.  Awan pun dah tak nampak bebayang.

Apa yang ada cuma kelam dalam debu2 putih yang semakin menebal.  Jerebu merata-rata.  Khabarnya, di Kelana Jaya juga begitu..kelam n gelap, sahabat di Cheras juga memaklumkan keadaan yang sama.  Bila buka Berita @ TV3 tadi, memang dah keluar pun tentang Jerebu ni dan Kelang score IPU yang tertinggi 140 bacaan.



Beginilah rupa ruang udara di tempat Kak Yus, had penglihatan Kak Yus rasa kurang 2km je kot.. mungkin kat sini belum masuk dalam kawasan kritikal/tinggi lagi tapi Kak Yus dah mula risau dengan tahap kesihatan anak-anak yang memungkinkan segala risiko.  Nak-naknya anak Kak Yus si Iman Yasmine tu pengidap asthmatic dan Adib Idham juga dah mula tunjukkan tanda-tanda sinus.  Bila keadaan macam ni, mulalah hati ibu ni tak tenteram.  Hendak dikurung anak-anak dalam rumah, nanti tak ke sekolah pula kan. Tapi kalau dah terpaksa, nampak gayanya macam tu lah kan.

Dalam dok BW tadi, Kak Yus terbaca ni:

Punca jerebu yang melanda ibukota mulai awal hari ini adalah berpunca dari kebakaran tanah gambut dalam skala yang besar di kawasan Kecamatan Kubu, Kabupaten Rokan Hilir , Propinsi Riau, Sumatera Timur, yang berseberangan dengan pantai Selangor dan Negeri Sembilan dan terletak 170km ke barat daya Kuala Lumpur.

Ditambah pula kebakaran hutan di Banting, maka semakin berlarutanlah masalah ini.  Pelik ye, maaf bukan nak bias, tapi kenapa selalu sangat berlaku kebakaran kat sana?  Sengaja dibakar utk Industri Pertanian atau memang musim kemarau dan terbakar?  Semuanya tak dapat Kak Yus ramalkan, nanti kalau keluar statement macam2, timbul pula isu fitnah kan.. Apa pun, harap keadaan kat sana kembali elok so tak adalah teruk sangat macam ni, hampir setiap tahun kan kita hadapi masalah yang sama...

So, malam ni Kak Yus kena fikirkan aktiviti apa ye hendak dilakukan dengan anak-anak esok dan lusa, memandangkan mereka akan berada di rumah sahaja nanti.  Rasanya mungkin akan memulakan operasi mengemas rumah, mengecat dinding rumah (yang sangat2 ditunggu oleh anak-anak) dan mungkin juga akan duduk2 depan TV dan layan movie sambil kunyah2 kudapan.. heh, budak2 ni kalau melayan movie memang angkut semua makanan bawa ke depan.

Apa pun, moga semuanya akan kembali seperti sedia kala dan moga anak-anak Kak Yus tidak akan demam lagi seperti cuti sekolah hari tu.  Moga sayang-sayang Kak Yus di luar sana juga ambil pendekatan berhati-hati ye .. dalam keadaan cuaca yang tidak sihat amat mudah untuk jatuh sakit.

Setakat ini sahajalah, panjang lebar jugak celoteh malam ni.  Salam sayang..

~ Sekadar Luahan Rasa ~
Kak Yus



3 comments:

Azman said...

duduk rumah jer kalau macam tu...cuaca tak baik sgt.

Yusnida Tajudin said...

Itulah ingat pun camtu, tapi kesian budak2 ni..

Bella n Jannah Life said...

Kite layan Hindustan....

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates